пятница, 6 января 2017 г.

Урок. Загальне значення займенника

Тема: Загальне значення займенника, морфологічні ознаки,
синтаксична роль
Мета: поглибити знання учнів про займенник як самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
формувати вміння знаходити займенники в тексті, їх характеризувати (визначати значення, синтаксичну функцію), ознайомити шестикласників з народними прикметами зими, розвивати творчі здібності учнів на краєзнавчому матеріалі;
прищеплювати любов до рідного слова, до звичаїв та традицій українського народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник з рідної мови для 6 кл./ М.І. Пентилюк, І.В.Гайдаєнко. За ред. М.І.Пентилюк.- К.: Освіта, 2006, дидактичний матеріал, таблиця.
Хід уроку:
Установочно-мотиваційний етап уроку.
І. Мотивація навчання учнів.
1.     Організаційний момент.
2.     Оголошення теми, мети, завдань уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.     Прочитати записаний на дошці уривок тексту.
Різдво – це церковне свято народження Ісуса Христа. Його святкування розпочинається напередодні – у Святвечір, різдвяне надвечіря. Протягом цього дня намагалися не їсти до появи на небі першої зірки, яка колись сповістила про народження Христа. Перед такою вечерею господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл під скатертину, а на покутті – у кутку, розміщеному по діагоналі від печі, ставив сніп – дідух.
 2.З'ясувати, що уривок собою являє: окремі речення чи зв'язний текст.  Чи можна зрозуміти значення цих слів, якщо виключити перше й останнє речення уривка? До якої частини мови належать ці слова? ( Звернути увагу на те, що вони не називають предметів, а лише вказують на них.)
Зробити висновок про роль займенників у даному тексті.
Займенником називається частина мови, яка вказує на предмет, ознаку чи кількість, але не називає їх.
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ми  поглибимо наші знання про займенник, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Давайте з вами пригадаємо все, що ми знаємо про займенник, заповнивши паспортні дані про нього.
Завдання: з’ясувати основні питання теми .
Слайд 1.
Скругленный прямоугольник: Займенник
Частина мови
Відповідає на питання
Синтаксична роль

Метод мозкового штурму.
-     Що ви пам’ятаєте про займенник?
-     Наведіть приклади займенників.

Діти звіряють свої міркування із другим слайдом.
Скругленный прямоугольник: Розділ науки про мову
Морфологія
Частина мови     Самостійна
Змінна
Вказує на предмет, особу
Відповідає на питання     хто? що? 
Синтаксична роль    підмет, додаток, означення

Слайд 2.



Метод бесіди застосовуємо, щоб з’ясувати відоме з теми і те, що потрібно вивчити.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
Аналітичне читання.
Завдання. Прочитайте та осмисліть матеріал параграфа 38 у підручнику, роблячи під час читання позначки олівцем (+ ? -).
Робота з підручником.
Вправа 401. Розгляньте схему. Запам’ятайте, що означає займенник, на які питання відповідає, які морфологічні ознаки йому властиві та яким членом речення він може виступати.
Подпись: Вказує на предмет, ознаку або кількість, але не називає їх 


Скругленный прямоугольник: Змінюється за відмінками або за відмінками, числами й родамиСкругленный прямоугольник: Відповідає на питання хто? що? який? чий? скільки?                                                     

Овал: Займенник як частина мови
Подпись: У реченні виконує роль підмета, означення, додатка та інших членів речення
 














Творча робота. Розгляньте ілюстрацію. Складіть і запишіть 3 – 5 речень, використовуючи займенники. Спробуйте описати настрій, який викликає у вас ця картина.


Дослідження – характеристика.
(Застосування інтерактивної технології кооперативного навчання – робота в парі)
Записати народні прикмети. Знайти займенники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.
Не той сніг, що мете, а той, що зверху йде.
Такий мороз, аж зорі скачуть.
Якщо зима не настала в грудні і січні, то вона не настане до 10 лютого.
 IV. Підведення підсумків уроку.
Технологія «Мікрофон»
         1.Яка частина мови називається займенником? Наведіть приклади.
2.Що мають спільного і чим відрізняються за значенням займенник і іменник, прикметник, числівник?
3.Назвіть розряди займенників за значенням.
4.Які морфологічні ознаки займенника? Наведіть приклади.
5.Яка синтаксична роль займенника? Наведіть приклади.

V. Домашнє завдання.  Вивчити правила за підручником, §38. Скласти зв'язний текст з використанням займенників (п'ять-шість речень), розкриваючи зміст фразеологізму "Міряти на свій аршин".

Комментариев нет:

Отправить комментарий