опис досвіду

Використання інтерактивних технологій на уроках української мови як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів
Уроки української мови  – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності дітей; сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в школярів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.
         Одним із кроків підвищення ефективності уроків української мови є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій.
         Інтерактивне навчання – цікавий та перспективний напрямок педагогіки, який сприяє створенню ситуацій психологічної єдності в класі, забезпечує можливість самовираження особистості кожного учня, активізації пізнавальної діяльності школярів.
На уроках української мови  доцільно використовувати різні інтерактивні вправи. З огляду на це найбільш уживаними у практиці моєї роботи при кооперативній формі роботи є такі технології: робота в парах, два-чотири-всі разом, робота в малих групах, акваріум.
Методику застосування групової роботи на уроках української мови впроваджую поетапно. 
1 етап – привчаю дітей співпрацювати у фронтальній навчальній діяльності з використанням таких прийомів: 
    а) для оцінювання своєї відповіді учень сам призначає «учителя»; 
    б) у випадку виникнення труднощів під час відповіді, учень сам викликає собі помічника; 
    в) застосовую прийоми безсловесного спілкування: позначки «+» - згоден; «-» - не згоден; «!» - хочу додати, «?» - не зрозумів; 
   г) використовую дидактичні ігри, які розвивають уміння слухати;
 
   ґ) після кожної групової роботи обов’язково обговорюю з учнями результати їх діяльності. 
    Коли учні засвоїли прийоми та правила колективної співпраці, тоді вони готові працювати у складі малої групи. 
2 етап – перехід до систематичного використовування на уроці педагогічних прийомів, які наочно і практично переконують у важливості кооперації людей для досягнення ними найкращого результату: 
- використання завдань, які б дали змогу учням на власному досвіді переконатися у користі їхньої спільної роботи. Наприклад: об’єдную дітей у дві групи, щоб одна група учнів працювала індивідуально, а друга – парами.
- поступове ускладнення змісту навчальних завдань, перехід від репродуктивних завдань до творчих, проблемно-пошукових, бо групова робота найбільш ефективна тоді, коли навчальний матеріал поєднує відоме учням з невідомим, що заохочує дітей до взаємодії один з одним.
 Інтерактивну технологію  «Два – чотири – всі разом» застосовую як  один із варіантів кооперативного навчання . Відповідна технологія є ефективною для розвитку навичок спілкування в групі.
          Активізувати учнів допомагає така форма роботи колективно-групового навчання, як «Мозковий штурм».  Діти не бояться висловлюватися. Саме цю форму роботи використовую для узагальнення вивченого матеріалу, для активізації опорних знань під час підготовки до вивчення нової теми. Наприклад, при вивченні у 6 класі теми «Займенник як самостійна частина мови. Розряди займенників».
    Особливо цінним у роботі групи є те, що учні мають можливість виконувати різні ролі, а саме: 
- партнерів, що вчаться співробітництва;
- учасників, які шукають альтернативне вирішення проблеми;
- мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами;
- співрозмовників, які вміють активно слухати, підтримувати розмову;
- експертів, що аналізують проблему;
- друзів, які піклуються один про одного, допомагають, довіряють.
       На уроках мови використовую метод «Ротаційні (змінювані) трійки» як варіант кооперативного навчання. Цей метод сприяє активному, ґрунтовному аналізу та обговоренню нового матеріалу з метою його осмислення, закріплення та засвоєння. Зазначену технологію використала на уроці з української мови при вивченні теми «Заперечні займенники. Ні  у заперечних займенників» .
              Поетапність впровадження  методу «Ротаційні (змінювані) трійки :
1.          Розробити однакові завдання для кожної змінюваної трійки.
2.          Обєднати учнів у трійки. Розмістити трійки так,щоб кожна з них бачила трійку справа й трійку зліва. Разом усі трійки мають утворити коло.
3.          Дати кожній трійці відкрите завдання. Кожен у трійці має відповісти на це питання по черзі.
4.          Після короткого обговорення учасники повинні розрахуватися від 0 до 2. Учні з номером 1 переходять до наступної трійки за годинниковою стрілкою, а учні з номером 2 переходять через 2 трійки проти годинникової стрілки. Учні з номером 0 залишаються на місці і є постійними членами трійки.
Завдання для ротаційних трійок:
1.          Зясуйте, від яких займенників творяться заперечні займенники і яким способом.
2.          Провідміняйте займенники ніхто, ніякий. Яка закономірність відмінювання заперечних займенників? Як вони пишуться?
Під час вивчення теми «Особові займенники. Зворотний займенник себе» застосувала метод «Броунівський рух». Заздалегідь необхідно підготувати картки з теоретичним матеріалом. На уроці ці картки роздаються кожному. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію. Доцільно запропонувати дітям ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Після того як діти завершать цю вправу, запропонувати їм розповісти, відтворити запропоновану інформацію. Проаналізуйте та узагальніть отримані ними знання. Відповіді можуть записуватися на дошці.
   Записи на дошці:
-         Особові займенники змінюються за числами, відмінками.
-         У непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному ( я - мене; ти - тобою).
-         Особові займенники надають мовленню особливою щирості, схвильованості, задушевності.
-         Займенник ВІН змінюється ще й за родами.
-         У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з'являється приставний звук [H]: до ньго, у неї, при них.
При фронтальній формі роботи використовую такі технології: мікрофон , незакінчені речення , мозковий штурм , аналіз ситуації, дерево рішень.
      При використанні технологій ситуативного моделювання застосовую такі інтерактивні методи: розігрування ситуацій за ролями, імітаційні ігри.
       На уроках української мови  використовую технології опрацювання дискусійних питань. Метод ПРЕС  навчає учнів висловлювати думки з дискусійного питання, при цьому діти добирають правильні аргументи та фактичний матеріал. Наприклад, як можна використати цей метод при вивченні розрядів займенників:
 Дайте відповіді на питання, використовуючи такі словесні форми:
-         - Я вважаю, що…(озвучення позиції);
-         - Оскільки… (обґрунтування позиції);
-         - Наприклад… (наведення прикладів);
-         - Таким чином… (підбиття підсумків).
1.     Розкажіть як змінюються присвійні, вказівні й означальні займенники?
2.     Як відрізнити особові займенники його, її від присвійних?
3.     За яких умов в особових займенниках зявляється приставний н?
Для кращої реалізації особистісно-зорієнтованого навчання застосовую такі способи:
·        намагаюся розкривати потенційні можливості, здібності учнів;
·        стимулюю розвиток мислення і уяви;
·        використовую роботу в парах та малих групах;
·        реалізую проблемне навчання у формі гри, дискусій;
·        допомагаю учням виробляти досвід творчої діяльності;
·        формую культуру життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати повсякденне життя.
Використання названих технологій дає можливість залучити кожного учня до обговорення проблеми, розвитку діалогічного мовлення, уміння доводити власну думку. Учні набувають навичок співпраці, колективного пошуку рішень, беруть активну участь у навчанні.
Сучасний педагог у навчально – виховному процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час».  Тому вчитель – майстер має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. Саме інтерактивні технології передбачають розв’язання цього питання. Звичайно, що впровадження даних технологій не є легкою справою навіть для досвідченого педагога і потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів класу та ін.). Але той учитель, який прагне розкрити всі здібності і таланти своїх учнів, навчити їх вчитися, знаходити істину, обов’язково буде шукати шляхи вдосконалення своєї методики. 
З власного досвіду можу зазначити, що завдяки використанню інтерактивних технологій учні вчаться пояснювати і вмотивовувати, відстоювати свою точку зору. Уроки української мови із застосуванням інтерактивних технологій проходять цікаво, продуктивно. Головне, що відбувається розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, значно зростає ефективність уроків.
 Уроки з використанням інтерактивних технологій викликають інтерес у дітей. А інтерес є головною рушійною силою пізнавальної діяльності, який налаштовує школярів на якісне засвоєння навчального матеріалу.
 Застосування інтерактивних технологій - це не самоціль. Це не лише засіб створення атмосфери співробітництва, порозуміння і доброзичливості, а й можливості дійсно зреалізувати основні засади особистісно-орієнтованого навчання. Адже застосування інтерактивних технологій на уроках української мови дає змогу створювати навчальне середовище, що допомагає учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення, виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.



1 комментарий: